
Foreign Secretary announces sanctions
on Putin’s propaganda

Liz Truss announces 14 new sanctions, including Russian propagandist
Sergey Brilev and Kremlin funded TV-Novosti – who own RT
New sanctions also include Russian Colonel-General Mikhail Mizintsev,
known as ‘the butcher of Mariupol’
The UK is leading global action on sanctions to debilitate the economy
funding Putin’s war machine and increase pressure on his regime

Foreign Secretary Liz Truss has announced 14 new sanctions today (Thursday 31
March) on Russian propagandists and state media who spread lies and deceit
about Putin’s illegal invasion of Ukraine.
This includes Sergey Brilev, famous TV anchor on Russia state-owned media
Rossiya and propagandist for Putin. Having previously lived in the UK, Brilev
will no longer be able to access any of his UK assets or continue business
dealings.

The government is also directly sanctioning state media organisations,
targeting the Kremlin funded TV-Novosti who own RT, formerly Russia Today,
and Rossiya Segodnya who control news agency Sputnik.

Following Ofcom’s decision to revoke RT’s broadcasting licence, these
sanctions will ensure RT will not be able to find its way back on UK
televisions, and will prevent companies and individuals operating in the UK
from doing business with Russian state propaganda vehicles RT and Sputnik,
and key figures in those organisations. Disinformation is part of the Kremlin
playbook and is used by Putin’s regime to obscure the truth of his unjust
invasion.

Other propagandists sanctioned today include:

Aleksandr Zharov, Chief Executive Officer of Gazprom-Media and former
Head of the Federal Service for Supervision of Communications,
Information Technology and Mass Media (Roskomnadzor)
Alexey Nikolov, Managing Director of RT
Anton Anisimov, Head of Sputnik International Broadcasting

As well as targeting Putin’s propaganda machine, the government is also
sanctioning prominent Russian Colonel-General Mikhail Mizintsev.

Dubbed ‘the butcher of Mariupol’, Mizintsev is the Chief of the National
Defence Command and Control Centre, where all Russian military operations are
planned and controlled worldwide. Mizintsev is known for using reprehensible
tactics, including shelling civilian centres in both Aleppo in 2015-16 and
now in Mariupol – where atrocities are being perpetuated against Ukrainian
people.

Foreign Secretary Liz Truss said:

http://www.government-world.com/foreign-secretary-announces-sanctions-on-putins-propaganda/
http://www.government-world.com/foreign-secretary-announces-sanctions-on-putins-propaganda/


Putin’s war on Ukraine is based on a torrent of lies. Britain has
helped lead the world in exposing Kremlin disinformation, and this
latest batch of sanctions hits the shameless propagandists who push
out Putin’s fake news and narratives.

We will keep on going with more sanctions to ramp up the pressure
on Russia and ensure Putin loses in Ukraine. Nothing and no one is
off the table.

Culture Secretary Nadine Dorries said:

Putin’s propaganda machine has been working overdrive to spread
misinformation and distract from his barbaric actions in Ukraine.
These sanctions will target those who are complicit in covering up
the Russian state’s actions. We will not hesitate to act further
against individuals and organisations attempting to deceive people
about this misguided war.

The UK has also fast-tracked sanctions against another 7 individuals
connected to the Strategic Culture Foundation – who were recently sanctioned
by Australia for their role in spreading disinformation. The UK is operating
closely with allies to target Russia’s oligarchs, banks and businesses.

Background:

Asset freeze – An asset freeze prevents any UK citizen, or any business
in the UK, from dealing with any funds or economic resources which are
owned, held or controlled by the designated person and which are held in
the UK. It will also prevent funds or economic resources being provided
to or for the benefit of the designated person.
Travel ban – A travel ban means that the designated person must be
refused leave to enter or to remain in the United Kingdom, providing the
individual be an excluded person under section 8B of the Immigration Act
1971.
Transport sanction – Recently introduced powers make it a criminal
offence for any Russian aircraft to fly or land in the UK and give the
government powers to remove aircraft belonging to designated Russian
individuals and entities from the UK aircraft register, even if the
sanctioned individual is not on board. Russian ships are also banned
from UK ports.

Individuals and entities sanctioned:

Sergey Brilev is a prominent Russian presenter on the state-owned TV
channel Rossiya. He is known for his interviews with high profile
political figures, including Vladimir Putin and Dmitry Medvedev. The TV
presenter is also a member of the Russian International Affairs Council
which is presided over by the Russian Minister of Foreign Affairs,



Sergey Lavrov. The channel Rossiya has described the Ukrainian war as a
“special military operation” and accused ‘Ukrainian Nazis’ of carrying
out genocide in the country.
TV-Novosti, the institution that controls RT and is funded by the
Kremlin. RT has propagated pro-Kremlin narratives around the invasion of
Ukraine, including that neo-Nazis are present in the country and that
Ukrainian soldiers have committed war crimes.
Rossiya Segodnya, a media group owned and operated by the Russian
government. Rossiya Segodnya controls Sputnik. Sputnik is a Russian
state-owned news agency. In the context of Russia’s invasion into
Ukraine, it has published disinformation undermining Ukraine, and its
senior staff amplify those claims globally.
Colonel-General Mikhail Mizintsev, the so-called ‘Butcher of Mariupol’,
is a senior Russian general. As Chief of the National Defence Management
Centre of the Russian Federation, he has operational overview of all
Russian Armed Forces activity worldwide. He has been linked to the
planning and execution of the bombardment of Mariupol, among other key
Russian military operations against Ukraine. He was also heavily
implicated in Russia’s military activity in Syria including the
destruction of the city of Aleppo.
Aleksandr Zharov, Chief Executive Officer of Gazprom-Media and former
Head of the Federal Service for Supervision of Communications,
Information Technology and Mass Media (Roskomnadzor). Gazprom-Media owns
TV channel NTV, that often attacks Ukrainian sovereignty, and which has
argued that Kyiv has developed biological weapons with the United
States.
Alexey Nikolov is the Managing Director of RT, formerly Russia Today,
and a co-founder of the Association for the Development of International
Journalism. He began work as a journalist in the 1970s, eventually
contributing to the launch of the Russian national network, REN TV in
1997. He joined RT in 2005 and also serves as Deputy Dean for the
Faculty of Communications, Media, and Design at the HSE University,
Moscow.
Anton Anisimov, Editor-in-Chief of Sputnik. Anton Anisimov has been Head
of International Broadcasting and Editor-in-Chief of Sputnik since 2015,
having previously worked for RT and Rossiya Segodnya. He denies that
Sputnik publishes Kremlin propaganda, arguing that his employees view
their work as part of a global communications war. In a recent interview
on the Russia-Ukraine war, when asked whether the Russian military
underestimated Ukrainian resistance, Anisimov was quoted as describing
the war as a “combination of a military operation with a humanitarian
mission.” He has attacked Ukrainian sovereignty.
Vladimir Ilich MAKSIMENKO, Director at the Strategic Culture Foundation.
The Strategic Culture Foundation is an online journal registered in
Russia. Australia has already sanctioned this individual due to his role
in spreading disinformation.
Andrey Grigoryevich ARESHEV, Director at the Strategic Culture
Foundation. The Strategic Culture Foundation is an online journal
registered in Russia. Australia has already sanctioned this individual
due to his role in spreading disinformation.
Irina Sergeyevna BUBNOV, Social Media Editor at the Strategic Culture



Foundation. The Strategic Culture Foundation is an online journal
registered in Russia. Australia has already sanctioned this individual
due to her role in spreading disinformation.
Anton Sergeyevich BESPALOV, Social Media Editor at the Strategic Culture
Foundation. The Strategic Culture Foundation is an online journal
registered in Russia Australia has already sanctioned this individual
due to his role in spreading disinformation.
Sergei Ivanovich SAENKO, Social Media Operations, Strategic Culture
Foundation. The Strategic Culture Foundation is an online journal
registered in Russia Australia has already sanctioned this individual
due to his role in spreading disinformation.
Natalya Petrovna SKOROKHODOVA, Human Resources, Finance, Strategic
Culture Foundation. The Strategic Culture Foundation is an online
journal registered in Russia. Australia has already sanctioned this
individual due to her role in spreading disinformation.
Svetlana Georgiyevna ZAMLELOVA, Chief Editor, Journal Kamerton. Journal
Kamerton is a news outlet that is affiliated with the Strategic Culture
Foundation. Australia has already sanctioned Svetlana Georgiyevna
ZAMLELOVA for her role in spreading disinformation.


