
Wife of British-born ‘aid worker’
demands Syria rebels release him
Author: 
AFP
ID: 
1593876359387339800
Sat, 2020-07-04 15:15

ATME: The wife of a self-described aid worker stripped of his British
nationality has called for his release after he was detained by rebels in
Syria’s last major rebel bastion.
Tauqir Sharif, 33, was detained on June 22 by Hayat Tahrir Al-Sham (HTS), a
dominant group in Syria’s northwestern region of Idlib, his supporters say.
“We haven’t been given anything from HTS to even say what the allegations
are” against him, his wife Racquell Hayden Best told AFP in the town of Atme,
adding that she had been scrambling for information on his detention.
“We have heard ourselves that he is innocent. If he is an innocent man, why
are you holding him in prison?” she asked.
Sharif, whose father is originally from Pakistan, hails from Chingford on the
eastern outskirts of London and first arrived in Syria in 2012, according to
the Live Updates From Syria organization he founded with his wife.
Britain stripped him of his British nationality in 2017, accusing him of
links to an Al-Qaeda-aligned group it did not specify, the British press has
said, but Sharif has denied the allegation.
HTS has not commented on Sharif’s detention, which comes at a time of
heightened tensions between the group and other fighters in the Idlib region.
The Syrian Observatory for Human Rights, a Britain-based war monitor, said
Sharif was detained over his alleged ties with rival rebels.
A fragile cease-fire has since March stemmed a Russia-backed regime offensive
against Idlib.
The region is home to some three million people, a large proportion of whom
have been displaced from their homes by Syria’s nine-year-old war and are
dependent on humanitarian aid.

https://www.arabnews.com/node/1699961/middle-east
https://www.arabnews.com/node/1699961/middle-east


Main category: 
Middle-East
Tags: 
Syria
Tauqir Sharif
Atme

Dozens killed in Daesh, regime clashes in SyriaFamilies of Syria detainees
hope for news amid US sanctions

Fire flares at Iranian power plant,
latest in series of incidents
Author: 
Reuters
ID: 
1593870716276904700
Sat, 2020-07-04 13:47

DUBAI: A fire broke out at a power station in southwestern Iran on Saturday,
Iranian media reported, the latest of several recent fires and explosions
some of which have hit sensitive sites.
The blaze, which affected a transformer in the power station in the city of

https://www.arabnews.com/middleeast
https://www.arabnews.com/category/tags/syria
https://www.arabnews.com/tags/tauqir-sharif
https://www.arabnews.com/tags/atme
https://www.arabnews.com/node/1699926/middle-east
https://www.arabnews.com/node/1699926/middle-east


Ahvaz, was put out by fire fighters and electricity was restored after
partial outages, Mostafa Rajabi Mashhadi, a spokesman for state-run power
company TAVANIR, told the semi-official news agency Tasnim.
On Thursday, a fire broke out at Iran’s Natanz nuclear facility but officials
said operations were not affected.
A former official suggested the incident could have been an attempt to
sabotage work at the plant, which have been involved in activities that
breach an international nuclear deal.
Nineteen people were killed on Tuesday in an explosion at a medical clinic in
the north of the capital Tehran, which an official said was caused by a gas
leak.
On June 26, an explosion occurred east of Tehran near the Parchin military
and weapons development base that the authorities said was caused by a leak
in a gas storage facility in an area outside the base.

Main category: 
Middle-East
Tags: 
Iran
Iranian power plant

Iran threatens retaliation after what it calls possible cyberattack on
nuclear siteIran’s Sumar border crossing with Iraq to be transformed into
trading route

https://www.arabnews.com/middleeast
https://www.arabnews.com/tags/iran
https://www.arabnews.com/tags/iranian-power-plant


Turkish minister in Libya for defense
cooperation talks
Author: 
AFP
ID: 
1593800980652277000
Fri, 2020-07-03 17:51

TRIPOLI: Turkey’s defense minister and military chief visited war-torn
Libya’s capital on Friday, the country’s Government of National Accord (GNA)
said, the second visit in weeks by a minister from its main international
backer.
Defense Minister Hulusi Akar and Chief of General Staff Yasar Guler discussed
“military and security cooperation” with the head of the GNA Fayez Al-Sarraj
and military officials, the government said.
The visit comes a month after GNA forces declared they were back in full
control of Tripoli and its suburbs following a year-long offensive by eastern
military strongman Khalifa Haftar to seize the capital.
On June 17, Turkeys’ foreign and finance ministers Mevlut Cavusoglu and Berat
Albayrak, along with intelligence chief Hakan Fidan, visited Tripoli for
talks with Sarraj.
Friday’s talks covered defense and security training programs under a deal
signed by Tripoli and Ankara in November last year, a statement said.
“Turkish support for (the GNA) continues in the areas of military and
security cooperation,” said GNA deputy defense minister Salah Namrush.
Libya has been torn apart by bloodshed since the NATO-backed uprising which
toppled the regime of longtime dictator Muammar Qaddafi, with two rival
administrations now vying for power and control of the country’s vast oil
wealth.

https://www.arabnews.com/node/1699536/middle-east
https://www.arabnews.com/node/1699536/middle-east


Main category: 
Middle-East
Tags: 
Turkey
Libya
Government of National Accord (GNA)

Erdogan in new bid to cash in on Libyan warWith foothold in Libya, Erdogan’s
Turkey eyes influence and energy riches

Iraq sets up border posts to try to
prevent Turkish advance
Author: 
By SALAR SALIM and SAMYA KULLAB | AP
ID: 
1593796352561916300
Fri, 2020-07-03 16:43

IRBIL: Iraqi troops were enforcing positions along the border with Turkey,
officials said Friday, to prevent Turkish forces from advancing deeper into
Iraqi territory after two weeks of airstrikes as Ankara continues to target

https://www.arabnews.com/middleeast
https://www.arabnews.com/tags/turkey
https://www.arabnews.com/category/tags/libya
https://www.arabnews.com/tags/government-national-accord-gna
https://www.arabnews.com/node/1699526/middle-east
https://www.arabnews.com/node/1699526/middle-east


Kurdish rebels in northern Iraq.
Security officials said Ankara has established at least a dozen posts inside
Iraqi territory as part of a military campaign to rout members of the
Kurdistan Worker’s Party, or PKK, who Turkey says have safe havens in
northern Iraq. The airborne-and-land campaign, dubbed “Operation Claw-Tiger,”
began June 17 when Turkey airlifted troops into northern Iraq.
Since then, at least six Iraqi civilians have been killed as Turkish jets
pound PKK targets, and several villages in Iraq’s northern Kurdish region
have been evacuated.
The invading Turkish troops set up posts in the Zakho district in northern
province of Dohuk, about 15 kilometers (9 miles) inside Iraqi territory, said
the officials, speaking on condition of anonymity to discuss the military
operations.
Zerevan Musa, mayor of Darkar, said there were five Turkish posts close to
his town, including two on the nearby Mt. Khankiri. He said Turkish
airstrikes have hit Sharanish and Banka villages in the area.
“We demand from both sides, the Turkish government and the PKK, to keep their
fight away from us,” said Qadir Sharanshi, a resident from Sharanshi village.
He said his village has been hit several times.
Iraqi border guards erected two posts along the Khankiri range, said Brig.
Delir Zebari, commander of the First Brigade of the Iraqi Border Guards,
tasked with securing a 245-kilometer (153-mile) stretch of border territory.
Speaking from the brigade base, he told The Associated Press that his troops’
task is to “eliminate attacks on civilians in the area.”
Turkey regularly carries out air and ground attacks against the PKK in
northern Iraq. It says neither the Iraqi government nor the regional Iraqi
Kurdish administration have taken measures to combat the group. The recent
incursion into Iraqi territory has drawn condemnation from Baghdad, which has
summoned Ankara’s ambassador to Iraq twice since the campaign was launched.
Turkey maintains that until the Iraqi government take actions against the
PKK, it will continue to target the Kurdish group, considered a terrorist
organization by Turkey, the United States and the European Union for its
decades-long insurgency within Turkey.
Turkey’s latest campaign poses a dilemma for the semi-autonomous Kurdish
region in northern Iraq, which relies on Turkey for oil exports through a
pipeline running from Iraq’s Kirkuk province to the Turkish port of Ceyhan.
Kaiwan Kawa, a 30-year-old store owner displaced with his family from the
area, said a Turkish airstrike last month struck his mini market in the
village of Kuna Masi in Sulaymaniyah province. The airstrike targeted a
pickup truck with PKK members who had stopped by his store to buy some eggs.
At least one of the fighters was killed, his body torn to pieces, Kawa said.
Kawa’s wife, Payman Talib, 31, lost a leg in the bombing while their 6-year-
old son, Hezhwan, had shrapnel wounds to the head. Doctors say it’s too
dangerous to remove the shrapnel.
Kawa said he had opened the shop just a month before. Now he can never go
back.
“I will always carry the fear in my heart,” he said. “It will never be the
same.”



Main category: 
Middle-East
Tags: 
Iraq
Turkey
Kurds

Iran’s Sumar border crossing with Iraq to be transformed into trading
routeStrained Iraq doctors crack under virus spike fears

Broadcasting bans on critical Turkish
outlets rise amid free press concerns
Fri, 2020-07-03 20:13

ANKARA: Turkey’s media watchdog has put a five-day ban on broadcasts from two
opposition news channels.

The Radio and Television High Council (RTUK), most of whose members are
assigned by the government, decided on July 1 to punish Tele1 TV and Halk TV
for referring to the Ottoman Sultan Abdulhamid II as a “despicable dictator”
as well as for critical remarks about Turkey’s Directorate for Religious
Affairs and the government.

Both channels may lose their broadcasting licenses if they are fined again by
the RTUK.

https://www.arabnews.com/middleeast
https://www.arabnews.com/category/tags/iraq
https://www.arabnews.com/tags/turkey
https://www.arabnews.com/tags/kurds
https://www.arabnews.com/node/1699516/middle-east
https://www.arabnews.com/node/1699516/middle-east


The International Press Institute condemned the decision, saying that the
RTUK must stop acting as a “government tool” to threaten news outlets and
start acting like an “impartial media monitor” that upheld the rights to
press freedom and free expression.

Turkish President Recep Tayyip Erdogan on Wednesday threatened social media
sites, warning about possible restrictions to control platforms or shutting
them down completely.

Eleven people were recently detained over Twitter insults directed at
Erdogan’s daughter and son-in-law.

“These platforms do not suit this nation,” the president said. “The Turkish
nation deserves better. Turkey is not a banana republic. Do you understand
why we’re against social media platforms such as YouTube, Twitter and
Netflix? To get rid of these immoralities. They are immoral.”

The Press Advertisement Institution recently cut public sector adverts from
the anti-government Evrensel newspaper for 45 days over a critical story it
had published, having concluded that the boundaries of free expression had
been exceeded.

Utku Cakirozer, a former journalist and a parliamentarian from the opposition
Republican People’s Party (CHP), decried the “massive attack” on press
freedom. 

“The move meant to take back the right of people to be informed,” he told
Arab News, referring to the broadcast ban. “They want to silence the
newspapers and TV channels to discourage them: 95 percent of the media
landscape is already dominated by pro-government outlets and now they target
the remaining five percent. Society becomes free when the journalists are set
free.”

Turkey topped the number of legal demands submitted to Twitter last year and
came second in court orders against Twitter.

“We have a stark choice to make,” Burak Dalgin, a technology expert and a
founding member of the recently founded breakaway party Deva (Remedy), told
Arab News. “We want a colorful Turkey, which enjoys universal liberties and a
roaring economy. The alternative is an isolated country, which would
inevitably be dull, oppressive and poor.” 

According to Dalgin, there was already wide-ranging legislation to monitor
social media usage in Turkey. He mentioned law number 5651, which was passed
over a decade ago, and said that any crime in real life was also crime in
cyberspace. “We should fine-tune regulations through deliberation and
international cooperation, rather than reacting to things we don’t like
personally,” he added.

Last year, 408,494 Twitter sites were banned from being accessed in Turkey,
while 130,000 URLs, 7,000 Twitter accounts and 40,000 tweets were blocked.

Max Hoffman, a Turkey analyst from the Washington-based Center for American



Progress, said there was very little trust in the media overall.

“In our latest poll, 70 percent of respondents said the media was mostly
untrustworthy, and just 30 percent said mostly honest,” he told Arab News.
“Even 50 percent of AKP (the ruling party) voters said the media was mostly
untrustworthy.”

People knew the government exerted huge influence on the media, he said, with
56 percent saying the government was mostly controlling it and that this
influence drove mistrust. The rapid rise of social media and online platforms
was also a factor. “TV remains dominant, but young people and opposition
voters are flocking to new platforms in the face of widespread censorship.”

According to Hoffman, there was no news source that everyone trusted and
opinion was starkly polarized in Turkey.

“That context helps explain some of what is going on now. The government
finds it more difficult to tightly control these new outlets, despite very
serious efforts to influence social media users and stifle criticism on
platforms. So, the AKP know they have a problem in controlling social media
and are trying hard to crack down.”

The Center for American Progress’ survey ran a regression analysis of the
data and found that those who relied on online platforms or social media for
news, as opposed to TV, were significantly more likely to disapprove of
Erdogan, even after controlling for a range of other factors.

“So, using social media does contribute to more critical views, and it’s
feeding into a wider disillusionment among young voters,” Hoffman said. “Many
young voters only know the AKP as the political establishment at a time when
people are very angry about the direction of the economy, youth unemployment,
and the erosion of democratic principles. And the internet offers ways to
connect about this anger and voice it. The government is basically trying to
stifle that anger.”

In the last 17 years Turkey’s dissident news channels Halk TV, Tele1, Fox TV
and KRT received 28 administrative fines and eight broadcasting suspensions. 

Fox TV incurred administrative fines totalling TRY4,421,775 ($643,433)
between Jan. 1, 2019 and March 25, 2020.



Main category: 
Middle-East
Tags: 
Radio and Television High Council (RTUK)
Tele1 TV
Halk TV

Turkey determined to control social media platforms, Erdogan saysCommittee to
Protect Journalists slams Turkey over media rights

https://www.arabnews.com/middleeast
https://www.arabnews.com/tags/radio-and-television-high-council-rtuk
https://www.arabnews.com/tags/tele1-tv
https://www.arabnews.com/tags/halk-tv

